بهترین درمان برای جراحت های کوچک
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بهترین درمان برای جراحت های کوچک
نوشته شده در دو شنبه 7 اسفند 1396
بازدید : 95
نویسنده : مهدی کراس

۱-خون می‌تواند باعث تمیز شدن زخم شود. پس مقدار کمی از خونریزی در محل زخم اصلا بد نیست. در بیشتر موارد زخم‌ها و جراحت‌های کوچک خونریزی خیلی سریع بند نمی‌آید، با یک فشار خیلی کم با یک گاز استریل مخصوص پانسمان یا یک باند کوچک به محل زخم می‌توان روند انعقاد خون را تسریع بخشید. اگر خون از این گاز یا باند رد شد آن را برندارید بلکه یک گاز یا باند دیگر روی آن بگذارید چون اگر گاز یا باند اولیه را بردارید امکان دارد سطح زخم مجددا خراشیده و خونریزی بیشتر شود.

۲-معمولا اولین اقدام شما بعد از زخم شدن دست و پایتان مشخص است: شستن زخم با آب تمیز. اما اقدام بعدی شما درباره زخم‌های کثیف باید این باشد که هرگونه کثیفی و آلودگی احتمالی را با استفاده از الکل از محل زخم دور و محل را با استفاده از گاز استریل و الکل ضدعفونی کنید. اما اگر زخم تمیز است بهترین کار این است که اطراف آن را با صابون و آب به خوبی بشویید. نباید از صابون‌های حساسیت‌زا، یا پراکسید نیتروژن برای شستن آن استفاده کنید.

۳-پمادهای آنتی‌بیوتیک موضعی هم محل زخم را مرطوب می‌کنند و هم احتمال عفونت موضعی را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید از کرم آنتی‌بیوتیک استفاده کنید بهترین کار این است که یک لایه نازک را روی محل زخم بگذارید. بعضی از پمادهای موضعی آنتی‌بیوتیک در افراد حساس باعث ایجاد حساسیت پوستی و جوش‌های کوچک می‌شود. اگر در پوست شما علایم حساسیتی ایجاد شد مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کنید.

۴-روند بهبود زخم از همان لحظه رقم خوردن زخم یا جراحت شروع می‌شود. بلافاصله پس از ایجاد زخم یا خراشیدگی، سلول‌های سفید بدن به باکتری‌های عامل عفونت حمله می‌کنند. پلاکت‌ها و سلول‌های قرمز خون و فیبرین ترشح‌شده در خون هم یک شبکه زنجیره‌ای در منطقه ایجاد می‌کنند که در واقع همان لخته خون است و بعد از شکل‌گیری لخته، شکل‌گیری بافت ضایع، یا همان پوست روی زخم یا دلمه شروع می‌شود. اگر محل زخم یا خراشیدگی خارش داشت، حتی اگر خارش شدید بود، بر میل خودتان بر خاراندن آن غلبه کنید زیرا خاراندن آن محل باعث نابود شدن این بافت شکل‌گرفته می‌شود.

۵-سوختگی‌های خفیف شایع‌ترین مشکل خانم‌های خانه‌دار است. برای درمان زخم آنها بهترین کار خنک کردن سریع ناحیه آسیب‌دیده است. با استفاده از یک پارچه خیلی خنک، یا آب خنک شما پوست محل ضایعه را خنک می‌کنید و مانع از ماندن انرژی گرمایی در آن ناحیه و سوزش و ضایع شدن بیشتر می‌شوید. بعد از خنک کردن منطقه محل ضایعه را با آب و صابون بشویید و سپس با یک پانسمان ظریف روی آن را بپوشانید به گونه‌ای که هیچ فشاری به محل سوختگی نیاید. اگر محل ضایعه تاول زد آن را دستکاری نکنید زیرا این تاول‌ها نشانه‌ای از روند بهبود سوختگی هستند.

۶-اصول مراقبت از زخم‌های جراحی مثل زخم‌های معمولی است. هر برش جراحی باید برای چند روز با یک پانسمان استریل پوشانده شود. پانسمان محل زخم‌های جراحی باید هر روز تعویض شود. تمام توصیه‌های پزشک معالج خودتان را به کار بگیرید و هر روز بخیه‌ها و منگنه‌ها را بررسی کنید و ببینید در محل آنها ترشح چرکی، قرمزی، تاول یا بوی بد وجود دارد یا نه. یادتان باشد که محل زخم‌های جراحی و بخیه‌ها باید خشک باشد. هر خونریزی، ترشح چرکی، یا تغییرات پوستی در محل برش‌های جراحی یا بخیه‌ها را خیلی سریع به پزشک معالج خودتان اطلاع دهید.

۷-اگر محل زخم یا خراش شما در تماس با لباس‌هایتان است بهتر است آن را پانسمان کنید. زخم یا خراشیدگی باز که در سایش با لباس قرار گیرد بیشتر در معرض سر باز کردن و عفونت است. اگر درباره تماس محل زخم یا خراشیدگی با لباس‌ها تردید دارید بهتر است از چسب زخم استفاده کنید و هر روز چسب زخم‌تان را عوض کنید. این‌گونه محل زخم یا خراشیدگی از باکتری‌ها دور می‌ماند و احتمال سر باز کردن دوباره آن کاهش می‌یابد.

اگر بعد از پانسمان زخم بستر، یا زدن چسب در محل زخم احساس خراش، یا سوزش داشتید، یا آن محل تاول و قرمزی موضعی داشت این علایم ممکن است نشانگر حساسیت شما به چسب زخم یا پانسمان زخم باشد. درباره پوست‌های حساس بهتر است از گازهای استریل و نوارچسب‌های ضدحساسیت استفاده کرد.

استفاده از پماد های زخم یا پماد آلفا توصیه میشود

۸-اگر قرمزی محل زخم، بریدگی یا خراشیدگی به نواحی اطراف آن رسید، در محل ضایعه تورم ایجاد شد، ترشحات زرد یا سبز از محل آن خارج شد، یا محل ضایع به شدت دردناک یا به شدت گرم شد، نشانه عفونت محل زخم است. سایر علایمی که می‌تواند در این‌باره به شما کمک کند بزرگ شدن غده‌های لنفاوی در نزدیکی محل زخم یا خراشیدگی، یا در گردن، زیر بغل و ناحیه کمر است. درد بدن و لرز هم می‌تواند از علایم عفونت محل ضایعه باشد. اگر این علت‌ها را مشاهده کردید خیلی سریع با پزشک خودتان یا اورژانس تماس بگیرید.

۹-اگر درباره سابقه تزریق واکسیناسیون کزاز خود مطمئن هستید و دچار یک زخم یا خراشیدگی کثیف شدید حتما از پزشک خودتان درباره لزوم تزریق واکسن بادآور کزاز، یا ایمونو گلوبولین خنثی‌کننده سم کزاز اطلاعات بگیرید.

۱۰-در این حالت‌ها باید سریع به پزشک مراجعه کنید:

-اگر با وجود فشار دادن مدام برای پنج تا ۱۰ دقیقه خونریزی بند نیامده است.

-اگر بریدگی شما بیشتر از دو سانتی‌متر است، یا سطحی نیست و عمق بافت را درگیر کرده است.

-اگر بریدگی یا خراشیدگی در نزدیکی چشم شما باشد.

-اگر له شدن یا پاره شدن بافتی به وجود آمده بود.

-اگر زخم خیلی کثیف بود یا اجسام خارجی وارد آن شده بودند.

-اگر درد آن بسیار شدید و فراتر از حد تصور بود.

-اگر علامت‌های وجود عفونت در آن به چشم می‌آمد.

-اگر زخم یا خراشیدگی توسط حیوانات به وجود آمده بود.

 

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: درمان زخم پا دیابتی , درمان زخم الت , زخم پای دیابتی درمان , درمان زخمهای دیابتی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: